Manifest

ENSKEDE-SKARPNÄCK PSYCHIATRIC DIVISION, STOCKHOLM 1993-95. Fra boken "Ingen har sett allt" av (fotograf) Anders Petersen

ENSKEDE-SKARPNÄCK PSYCHIATRIC DIVISION, STOCKHOLM 1993-95. Fra boken "Ingen har sett allt" av (fotograf) Anders Petersen

Å møte hårdhet gjør meg sint

og hatefull og månesyk:

De hårde nekter jeg å kjenne!

Min pike er så hård som flint

(og meget myk)

Og derfor må jeg elske henne.

 

Å møte kulde gjør meg Dis

med hele denne frostplanet:

De kolde nekter jeg å kjenne!

Min pike er så kold som is

(og meget het)

og derfor må jeg elske henne.

 

Av meg er kyskhet lyst i bann

i øst og vest, i nord og syd:

De kyske nekter jeg å kjenne!

Min pike er så kysk som vann

(og fri for dyd)

og derfor må jeg elske henne.

 

(«Manifest» av André Bjerke, fra Slik frøet bærer skissen til et tre, 1954)

0 Responses to “Manifest”



  1. Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

bloglovin

Klikk her for å abonnere på bloggen per mail.

RSS The Long Good Read

  • En feil oppstod, og strømmen er antagelig nede. Prøv igjen senere.

RSS Forlagsliv (Cappelen Damm)

  • En feil oppstod, og strømmen er antagelig nede. Prøv igjen senere.

RSS Knirk

  • En feil oppstod, og strømmen er antagelig nede. Prøv igjen senere.

RSS Liv-Ingers blogg

  • En feil oppstod, og strømmen er antagelig nede. Prøv igjen senere.

RSS Mamma og mer

  • En feil oppstod, og strømmen er antagelig nede. Prøv igjen senere.

RSS Strikte Observanz

  • En feil oppstod, og strømmen er antagelig nede. Prøv igjen senere.

RSS Stjernetyven

  • En feil oppstod, og strømmen er antagelig nede. Prøv igjen senere.

