Åpent brev til forlagene

Kjære forlag

Tusen takk for tilbudet om å anmelde bøkene deres på bloggen min mot å få boken gratis.

Siden det er vanlig i anmelderpraksis å få materialet (boken) gratis, har jeg beregnet min timepris til 0,-

Jeg har dessverre litt for liten tid til å gjennomføre dette tilbudet for tiden, da jeg maler leiligheten min. Men gjensidighet innen gavekultur er essensielt, og jeg har derfor et mottilbud.

Dere kan komme og male i min leilighet i la oss si, ca. 10 timer.

Til gjengjeld kan dere beholde materialet (1 stykk pensel og en rull som blir ny som gull bare man renser den + malingrestene). Det er helt greit at dere blogger om opplevelsen.

Dette er et tilbud jeg tror vi alle kan ha både glede og nytte av.

Med vennlig hilsen Biblioteker og labyrinter

12 Responses to “Åpent brev til forlagene”


  1. 1 dipsolitteraten juli 6, 2011, kl. 8:46 pm

    Det er klart forlagene slår til på dette utmerkede tilbudet !

  2. 2 Norunn juli 6, 2011, kl. 9:44 pm

    Du skulle bare visst. Nå har jeg mailboksen full av forlagsansatte som nærmest tigger meg om malerpensler. Neste prosjekt er å bygge et palass i hagen. Send mail for videre opplysninger om dette prosjektet!

  3. 3 Ingalill juli 6, 2011, kl. 9:53 pm

    (hehe), men jeg tenker,
    – det er helt greit at dere sender meg en malepensel i ny og ne
    , kan hende får jeg lyst å male.
    Kanskje begynner jeg med strikking.

    • 4 Norunn juli 6, 2011, kl. 10:04 pm

      Jeg synes du skal begynne å male. Først og fremst her. For strikking trenger du ikke forlag, du kan trykke på min link i stedet, under «ressurser» :-)

  4. 5 Norunn juli 7, 2011, kl. 8:59 am

    Ingalill, et litt mer seriøst svar: Som veldig mange som er engasjert i kultur, har jeg jobbet mye idealistisk i mitt liv. Men å jobbe idealistisk er egentlig ikke «gratisarbeid». Det er klart man får noe igjen for det. F.eks gleden ved å fremme noe du er veldig engasjert i, det morsomme å jobbe ved ting som virkelig interesserer deg.

    At store forlagskonsern skal få sette tema for hva jeg skal skrive om på min blogg, er ikke noe jeg brenner for. De innleggene jeg skriver kommer fra meg selv og kun ut av interesse. Denne bloggen er også personlig, og mitt navn er knyttet direkte til den. Hvert emne og hver bok jeg skriver om her borger jeg for at er interessant nok til å skrive om – uansett om jeg slakter den eller hyller den.

    Jeg har tidligere jobbet som frilans anmelder og frilans manuskonsulent. Det føles litt som om rektor ved skolen jeg jobber på nå skulle spørre meg om jeg ikke kunne ha sommerskole uten lønn, mot gratis kaffe i pausen. Ville ikke det vært artig, liksom? :-)

    Det er i hvert fall slik jeg tenker om det nå. Jeg forstår at ikke alle gjør det. Men jeg skulle ønske at det var litt mer debatt rundt forlagenes satsing på bokblogger, det er i hvert fall noen gråtoner der som fortjener å bli snakket om.

    På dipsolitteratens blogg ble det litt debatt da Moro sa at mange bloggere ville vunnet på å ha en redaksjon. En av reaksjonene jeg leste på utsagnet var at det burde man ikke, for bloggere var folkets røst, og det var positivt.

    Men hvis poenget er at bokbloggere ikke skal la seg styre av andres agenda, burde man f.eks kunne stille spørsmål ved at store forlagskonsern får mange bloggere til å blogge om de sammen nyutgitte bøkene på gitte datoer.

  5. 8 Ingalill juli 7, 2011, kl. 3:40 pm

    ahh, hvem ante at strikkepinner kunne være så spennende. Det er jo bare å tvinne seg inn i fram og tilbake skjerfet, og voila – tankini
    , og alle de store maskeslipphullene setter jo bare en piff,
    Maling er ut!

    Når det gjelder det mer seriøse penselstrøkene er jeg i teorien enig med deg, samtidig med at jeg for egen del ikke ser det som et problem. Jeg bestemmer og vil de sende meg bøker, dem om det, jeg tar imot, men bestemmer fremdeles. Bøker har jeg nok av og biblioteket er gratis,

    Cappelens bokbloggturne er vel de eneste som kontrollerer. Boka må leses og når den må blogges. Man velger selv bøker utifra liste. Skriver du pent kan du havne på bokomslag eller bli sitert på fb ol. (det har aldri skjedd meg), faktisk var jeg den eneste av 7 som ikke havnet på Barnepikens bakside, de fant rett og slett ikke sitateter som var positive nok, og det var ei bok jeg likte -)
    – men turneen sikter seg stort sett inn på ungdom og storparten av bloggerne er positive og uerfarne, så ja det kan være et problem. Et pluss til cappelen må være at under forrige turnestart ble alle oppfordret til å være originale og tenke selv, da ville man ha større sjanse på flere bøker, viser vel at pågangen er stor, forlaget kan velge – og styre, men hvis det resulterer i bedre blogginnlegg, har jo selv baksiden en viss glans.

    Min overbevisning er at forlagene ikke legger like sterke føringer og kontroller like mye som de tror.

    • 9 Norunn juli 9, 2011, kl. 9:17 am

      Jeg forstår godt hvorfor forlagene gjør dette. Hadde jeg hatt ansvar for å promotere et produkt, ville jeg sikkert blitt meget fornøyd hvis jeg fikk masse bloggere til å omtale det. Jeg forstår også hvorfor bloggere tar imot bøker.

      Men jeg tror bokblogg-verden hadde tjent på det hvis det ikke var sånn – i hvert fall ikke så utbredt. En av grunnene til å skulle følge bokblogger er vel å finne noe annet enn det man ellers ville funnet i profesjonelle medier og nyhetsbrev fra forlag? Ideelt sett i hvert fall: Hun rare som kun er opptatt av symaskinbøker fra 60-tallet, eller han som har en fascinasjon for antikvariatkupp, eller hun som er absurd variert fordi hun hopper inn i et bibliotek og tar med 30 vilkårlige bøker og skriver om dem.

      Føring og kontroll er jo veldig sterke begreper. Men det er klart det blir en ensretting når coca-cola går inn i la oss si cateringbloggbransjen og tilbyr dem å velge fritt mellom alle cola-varianter og blogge om den hvis de vil. Det blir i hvert fall mer ensrettet når det er såpass mange bloggere det gjelder.

      Med fare for å høres ut som en hippie – noe jeg ikke er: Når forlag satser på bokbloggere er det fordi det er god markedsføring. De fleste av oss som blogger om litteratur, gjør det av interesse og kjærlighet til bøker. Det antar jeg gjelder litteratur generelt, ikke hvilke norske forlag som gir ut akkurat disse bøkene i år, og ønsker dem promotert på nett. Hvorfor skulle jeg la markedsinteresser så åpenbart blandes inn i bloggen? Mot en bok jeg like gjerne kunne lånt på biblioteket? Hvorfor skulle jeg sitte og skrive om et tema jeg egentlig fant uinteressant da jeg først leste boken?

      Jeg forstår som sagt hvorfor bokbloggere tar imot bøker fra forlag for å blogge om dem. Men å peke på at det finnes andre interesser her enn gleden ved en gratis bok kan være et poeng.

  6. 10 Ingalill juli 10, 2011, kl. 3:32 pm

    Jeg er jo, som sagt i teorien, enig med deg, blir litt preaching to the choir dette, med meg som koret alzå.

    Vi vet jo alle at dette er markedsføring, at forlagene vil ha boka si nevnt så mange ganger som mulig, uavhengig av hvem og ofte også uavhengig av kvalitet. MEN: , og det er her jeg føler vi snakker litt forbi hverandre:
    Selv om markedføring ligger til grunn, og selv om mange, kun blogger for gratisbøker, føler ikke jeg det går utover bokbloggingsfæren, alle de bokbloggene du etterlyser, de finnes
    – og de som blogger for freebies er lette å avsløre, uansett om det er leppestifter eller cappelenbøker, de fronter. Blir det for mye freebieblogging, går det utover gratisleverandørene og de mister troverdighet, eg, rosablogger og fotballfruer – og der er ikke engang ønskelig for kapitalmakta -).

    Balanse! og om man har fått boka fra forlaget, lånt den på bib, eller handlet på nett, er meg stort sett revnende likegyldig, når det gjelder blogger jeg leser. Heller en blogger som skriver subjektivt, underholdende og/eller lærerrikt om ei bok pimpet fra forlag, enn et dødskjedelig innlegg fra en som har handlet selv, for min del kan de til og med skrive underholdende på bestilling. Jeg ler, men handler neppe -)

    Og blir det for mye om den samme boka, som nå feks, Uri, som jeg også snart er iferd med å lese, lånt fra biblioteket i mitt tilfelle, så skjønner jeg det kan bli kjedelig med de samme innleggene over alt, men alle leser jo ikke på samme måte, alle har ikke samme smak og man skal ikke ha befunnet seg lenge i blogglandia, før man vet hvem, hva og hvorfor man liker.

    Vi blogger jo, og leser blogger, som du sier, fordi vi liker litteratur og å lese.
    Har resten noe betydning?
    Ikke enten eller, men både og -)

  7. 11 Lines bibliotek juli 14, 2011, kl. 2:14 pm

    Selv om jeg er enig med Ingalill i at det ikke nødvendigvis byr på problemer å få bøker tilsendt fra forlaget, betyr ikke det at den prinsipielle diskusjonen ikke er viktig å ta. Jeg har inntrykk av at måten man tolker forlagenes rolle i forhold til bokbloggere kan ha noe med hvorvidt bokblogging er relatert til bloggerens yrke eller ikke. Jeg deler i hvert fall din skepsis, Norunn, til at man skal la forlag sette dagsorden for bloggen ved å ta initiativ til å sende ut bøker; det handler mindre om at man får gratis bøker. Prisen på boken er tross alt så lav at det for de fleste ikke er verdt å selge integriteten sin for. Og gjør man det, vil man tape troverdighet på sikt.

    Men selv om man er ærlig i måten man blogger om boken på, er det at man i det hele tatt har lest og skrevet om boken ikke like uskyldig hvis det at man har fått den tilsendt fra forlaget er den eneste grunnen til at man leser og blogger om den. Da får boken oppmerksomhet selv om omtalen er aldri så ærlig, og kanskje på bekostning av andre bøker. For bloggeren kan dette virke uskyldig («Jeg var jo ærlig!»), mens de overser markedsprinsipp nummer én («All PR er god PR»).

    For min del er det i hvert fall slik at alle bøkene jeg leser og skriver om på bloggen min, er bøker jeg har valgt selv fordi jeg hadde lyst til å lese dem. Hvis jeg hadde latt et forlag velge bøker for meg, ville jeg følt at det var snikreklame, og at jeg jobbet gratis for dem. Som sagt, hvis det å skrive om bøker er eller har vært en jobb for bloggeren, føles det som arbeid man egentlig skulle hatt betalt for. Jeg løser problemet ved å be om leseeksemplarer av de bøkene jeg uansett ville ha kjøpt eller lånt. Da føles det som om vi bytter tjenester: Jeg får boken og forlaget får den omtalt/anmeldt. Men jeg ønsker av ovennevnte grunner ikke å få tilsendt bøker uoppfordret.

    Jeg synes ikke man skal se bort fra hvor mye forlagene kan tjene på bokbloggerne, selv om bloggerne har sitt på det tørre. Og på sikt kan det gå på bekostning av variasjonen i bloggland, selv om vi kanskje ikke er der ennå. Når bokbloggene blir en mer innarbeidet del av forlagenes markedsstrategier, vil situasjonen sannsynligvis bli mer tilspisset.

    Nå er det flere bokbloggere som har uttalt at de lar forlagene sende så mye de vil, og at de forkaster alle bøker som de ikke ønsker å lese. Det er en rimelig innstilling, og det er ingenting galt i det. Men noen vil kanskje føle seg mer forpliktet enn andre til å skrive om bøkene de har mottatt. Andre vil kanskje synes det er så herlig å få bøker dumpende i postkassen til stadighet at de slutter å oppsøke biblioteker eller bokhandelen. Dette vil ikke gjelde alle, men det er viktig å huske at det kan skje. Det handler ikke om bloggerens redelighet, men om at forlagene kan prøve å ta seg til rette der de ser sitt snitt.

    Dessuten ser jeg en tendens hos bokbloggerne til å gå gjennom egen praksis og holdninger så fort noen ymter frempå om at det kan oppstå interessekonflikter, istedenfor å forholde seg kritisk til markedskreftene som gjerne vil bruke dem for alt det er verdt. Bokbloggerne understreker ofte at dette er en fritidsinteresse, at de ikke er profesjonelle anmeldere, og at de ønsker å forholde seg åpent og ærlig til alle skrevne og uskrevne regler om reklame. Og glemmer at det ikke er bokbloggernes gode intensjoner som er styrende for hvordan bloggen oppfattes av forlag og lesere, og at de kan bli brukt selv om de ikke tenker slik om det selv.

    Konklusjonen min er at denne debatten bør handle mindre om hva bloggerne velger og velger bort, og mer om forlagenes intensjoner og gevinst. Kort oppsummert: Selv om man har alt sitt på det tørre, betyr ikke det at man ikke bør være bevisst på de som har mye å tjene på bokblogger.

    • 12 Norunn juli 14, 2011, kl. 7:49 pm

      Det er vel lite annet å si til denne kommentaren at det var godt sagt og mange gode argumenter for en kritisk, men ikke nødvendigvis fanatisk holdning.


Legg igjen en kommentar

bloglovin

Klikk her for å abonnere på bloggen per mail.

RSS The Long Good Read

  • En feil oppstod, og strømmen er antagelig nede. Prøv igjen senere.

RSS Forlagsliv (Cappelen Damm)

  • En feil oppstod, og strømmen er antagelig nede. Prøv igjen senere.

RSS Knirk

  • En feil oppstod, og strømmen er antagelig nede. Prøv igjen senere.

RSS Liv-Ingers blogg

  • En feil oppstod, og strømmen er antagelig nede. Prøv igjen senere.

RSS Mamma og mer

  • En feil oppstod, og strømmen er antagelig nede. Prøv igjen senere.

RSS Strikte Observanz

  • En feil oppstod, og strømmen er antagelig nede. Prøv igjen senere.

RSS Stjernetyven

  • En feil oppstod, og strømmen er antagelig nede. Prøv igjen senere.

