Ukens anbefalinger

Kaffedamen anbefalte et av innleggene mine denne uken. Det var veldig hyggelig, og da kom jeg på hvor glad jeg er i å dytte på andre mine egne anbefalninger. Så her kommer en kort oppsummering av hvilke blogginnlegg, tegneserier og bøker du ønsker å lese denne uken.

Blogger

Hyperbole and a Half er den type blogg hvor man nesten bør begrense tilbakemeldingen til de som ikke har noe

Om monstrene i skapet om natten. Tegnet og fortalt av Allie Brosh fra bloggen Hyperbole and a Half.

glede av den. Hvis jeg skal få den til å høres kjedelig ut, er de tørre fakta at bloggeren Allie Brosh tegner og skriver om sine egne barndomsopplevelser.

Hvis jeg skal få den til å høres så fin og ufattelig morsom ut som det den faktisk er, skal jeg holde helt munn og la deg klikke på denne linken.

Bøker

Vi hopper over i romanens verden. Dette er en norsk roman jeg ikke har lest på lenge, men som jeg husker veldig godt, nemlig Triggerhappy av Trond Davidsen.

Jeg leser mange bøker, og mange av dem sletter jeg i etterkant mer eller mindre fra hukommelsen. Kanskje jeg husker tittel eller navnet på forfatteren, eller muligens en karakter, eller jeg ser på bokomslaget og vet at jeg har lest denne boken, men at den kan handlet om hva som helst.

Denne husker jeg.

Jeg har funnet både slakt og hyllester av denne romanen, men velger å trykke det samme sitatet som Fredrik Larsen (i Universitas for mange år siden under overskriften «Barnslig makkverk«) gjorde for å vise hva han syntes om boken:

«Jeg har drukket sånn en flaske Sophia og røkt en joint eller noe og Esther har drukket sånn en flaske Sophia og, du vet, tatt noe knips så hun er skikkelig klar for noe musikk som ruler, så spør hun meg liksom om jeg vet hvem som er DJ på Kristiania, og jeg sier at jeg tror det er, og jeg sier: Hun der Anka eller noe, og Esther sier: DJ AK, og jeg sier: Ja, og Esther sier: Fy faen, og jeg sier: Nemlig, og så sier jeg at crowdet på Kristiania er skikkelig boring, og jeg sier: Bare trash girls og sopere liksom.»

Om ikke noen gir den til deg foreslår jeg at du kjøper den.

Og en bok til

Denne uken ønsker du deg en bok til, det er Sexual Personae:  Art and Decadence from Nefertiti to Emily Dickinson av Camille Paglia.

Kontroversielle og briljante Camille Paglia analyserer mer eller mindre hele den vestlige (kunst)historie og i tillegg til de mange gode poengene gjør hun det også på en lesverdig måte.

Jeg vet ikke hva mer du kan ønske deg?

Les mer om denne boken her på bloggen. Og mens du er i gang kan du også sjekke ut Vamps and Tramps: New Essays av Paglia.

Tegneserier

Du ønsker deg definitivt den episke tegneserien Preacher av Gart Ennis og Steve Dillon som ble utgitt mellom 1995 og 2000. (Tilsammen 75 numre)

Med antall nummere sier det seg selv at historien kan være vanskelig å oppsummere. Men umulige oppgaver er alltid de morsomste, så vi prøver likevel:

Vi møter gralen, vampyren Cassidy, genesis, familien fra helvete, Saint of Killers og John Wayne.

(Det vil virke mer logisk når du begynner å lese serien.)

Først og fremst møter vi Pastor Jesse Custer som har fått en stemme som er like mektig som Gud den allmektige. Og Gud selv? Han har sluttet.

Du kan kalle det skittenrealisme med en rekke overtroiske elementer, og det er virkelig særs underholdende.

11 Responses to “Ukens anbefalinger”


  1. 1 ziarah mars 20, 2011, kl. 11:11 am

    Må bare tipse om norske Tegnehanne, som blogger veldig likt Hyperbole and a Half!

    • 2 Norunn mars 20, 2011, kl. 12:01 pm

      Vet du, jeg fant Tegnehanne gjennom twitter i går, og da jeg så tegningene hennes kom jeg på at det var en stund siden sist jeg var innom hyperbole and a half.

      Jeg er ikke veldig bevandret i bloggverden, så setter stor pris på alle tips!

      • 3 ziarah mars 21, 2011, kl. 1:19 pm

        Ja, jeg hadde noe av den samme opplevelsen da jeg snubla over henne :) Bare artig å spre gode blogger. Liker å oppdage nye stemmer, så det er fint med sånne anbefalingsinnlegg som du har her, det kan man like :)

  2. 4 kaffedamen mars 20, 2011, kl. 11:42 am

    Her var det mange gode tips (og påminnelser). Takk!

  3. 6 Helene mars 21, 2011, kl. 1:50 am

    Triggerhappy fortsetter stadig å være en av mine absolutte favoritter! Den tegner et godt tidsbilde. Jeg tror ikke jeg har lest noe tilsvarende på norsk. Jeg leser den minst en gang i året, og ler like godt hver gang, samtidig som jeg kjenner igjen hatet og håpløsheten til hovepersonen. Personlig synes jeg det er god bok, men den er kanskje ikke for alle. (Man må kanskje ha vært «der» – både huske utestedene og kjenne igjen følelsen?) Det er allikevel godt gjort å beskrive et miljø som dette uten at det føles påtatt og, liksom, «pelle og proffen.»

    Camilla Paglia _må_ jeg sjekke ut! Høres ut som en bok jeg skulle ønske jeg hadde skrevet selv :-)

  4. 7 Norunn mars 21, 2011, kl. 3:04 pm

    Triggerhappy er em veldig spesiell bok, og definitivt ikke noe for alle. Jeg tror jeg har møtt flere som har mislikt den enn omvendt, men jeg er veldig glad i den. Jeg tror man kan lese den på mange måter, jeg kommer selv ikke (akkurat!) fra Theas miljø, det betyr ikke at hun ikke er gjenkjennbar for meg.

    Camille Paglia er noe for seg selv, og hun er veldig fristende å sitere i ett sett, fordi hun er skarp, provoserende og morsom samtidig.

    Om du *noen gang* skulle krangle med noen kan du bruke denne:

    «The only thing that will be remembered about my enemies after they’re dead is the nasty things I’ve said about them.»

  5. 8 knirk mars 22, 2011, kl. 6:00 am

    Jepp. Sånne blogginnlegg liker jeg. De oppdaterer meg. Håper du fortsetter med lignende innlegg.

    • 9 Norunn mars 22, 2011, kl. 6:45 pm

      Oppdatert – eller kanskje påminnet? Bygg gjerne på med anbefalte linker til meg. Spesielt når det gjelder blogger jeg bør sjekke ut, der er jeg helt ute.

  6. 10 Ida Welhaven Heiberg mai 31, 2011, kl. 9:06 pm

    Er halvveis i Sexual Personae. Paglia er stor. Tar den opp igjen nå!


Legg igjen en kommentar

bloglovin

Klikk her for å abonnere på bloggen per mail.

RSS The Long Good Read

  • En feil oppstod, og strømmen er antagelig nede. Prøv igjen senere.

RSS Forlagsliv (Cappelen Damm)

  • En feil oppstod, og strømmen er antagelig nede. Prøv igjen senere.

RSS Knirk

  • En feil oppstod, og strømmen er antagelig nede. Prøv igjen senere.

RSS Liv-Ingers blogg

  • En feil oppstod, og strømmen er antagelig nede. Prøv igjen senere.

RSS Mamma og mer

  • En feil oppstod, og strømmen er antagelig nede. Prøv igjen senere.

RSS Strikte Observanz

  • En feil oppstod, og strømmen er antagelig nede. Prøv igjen senere.

RSS Stjernetyven

  • En feil oppstod, og strømmen er antagelig nede. Prøv igjen senere.

