Om fiksjon

Det hender jeg leser bøker jeg hverken husker eller glemmer. I stedet fortsetter de å surre rundt i hodet mitt sammen med gamle minner og nye tanker, uten at jeg alltid egentlig registrerer det bevisst.

Når jeg ser en uthulet eller veldig glatt sten, eller når det regner, tenker jeg ofte på Indianer Joe. Eller snarere ser jeg for meg den skjelvende hånden hans idet han prøver å fange regndråper, og fortsatt kan jeg kjenne den skakende, kvalme følelsen av medlidenhet med noe så ondt.

Eller når jeg går tur med en av hundene mine i dårlig vær, og hunden kanskje går trassig og gretten og våt, helt i enden av linen. Da hører jeg Ronja rasende kommandere Birk til å holde avstand, og jeg kan huske den klamme, skremmende tåken som nærmer seg.

Men det er sjelden at jeg tenker at jeg tenker på bøker. For disse skikkelsene er ikke lenger bøker, de er minner, og like virkelige minner som når jeg husker den svimlende følelsen av å hoppe fra en huske, eller kanskje nøyaktig hva man tenker når man har klatret til toppen av det høyeste treet og greinen man sitter på begynner å briste.

Og de er så bevegelige disse bildene eller minnene, de smelter sammen med andre scener i bøkene, eller andre bøker, og noen ganger tror jeg rett og slett jeg finner på ting: Men de ender opp som like virkelige.

Jeg leste en Agatha Christie-bok engang som jeg fant fryktelig skremmende. Hver gang jeg ser oppvaskhansker, blusser det opp et kort bilde av en scene fra denne boken.

Det var først da jeg bevisst å stivne dette bildet, at jeg registrerte at scenen var satt i et (virkelig) hus jeg lekte i mye som barn. Og da jeg først la merke til dét, fortsatte jeg å stivne slike bilder fra bøker som jeg før hadde latt surre uforvarende rundt et sted i hodet mitt.

Det er virkelig påtakelig mange bøker jeg leser som foregår i den hagen jeg vokste opp, eller slektningers hus, eller til og med barneskolen jeg gikk på.

Og jeg synes det er noe vakkert i dette; den glidende overgangen mellom hva jeg leser i tekst og hva jeg selv skaper av virkelighet i mitt eget sinn.

8 Responses to “Om fiksjon”


  1. 1 Elin januar 16, 2011, kl. 6:54 pm

    Det er så herlig at bøkene lever videre i minnene våre. Det sier vel noe om disse bøkene? AT de har grepet oss på ett eller annet vis?

    Jeg har det i stor grad slik med Neverwhere av Neil Gaiman. Skrev en gang et blogginnlegg om det også:
    http://lunacia.net/?p=283

  2. 3 Akeleiedamen januar 17, 2011, kl. 11:42 pm

    Mine steder er veldig mye de samme, i de bøkene jeg leser. Men det er ikke bilder fra der jer har vokst opp. Jeg har definert egne hus og områder i min indre bildeverden. Men det er altså de samme som går igjen. Av og til blir jeg litt irritert, prøver å skape nye landskap, men havner fort tilbake der jeg er kjent.

    • 4 Norunn januar 18, 2011, kl. 7:47 pm

      Det er jo regelrett imponerende! Har du virkelig bygd opp alt fra grunnen av? Selv sager jeg, og skjærer og river i filler, sånn at et helvt rom fra London kan havne i en hage fra Oslo, med andre ting fra andre steder. Også dikter jeg nok litt.

  3. 5 ElleFanaten januar 18, 2011, kl. 7:59 am

    En mellomtingen mellom å huske og glemme blir til gamle minner og nye tanker. Skreiv deg om uten forsøk på å tilegge/frarøve deg noe. Likte tanken.
    De mentale bildene som forfattere maler blir til noe personlig i det jeg leser tekstene deres. Du bruker så fint et bilde selv her hvor du hopper fra en huske. Jeg som så mange (alle) andre har gjort det samme en gang i tiden, hvorfor jeg har slutta med det blir en annen sak i denne sammenheng. Men uansett blir det lett for meg å gjenkjenne den svimlende følelsen selv om «min» huske ligger på et lite sted som heter Kambo og din på et helt annet sted. Èn tekst, uendelig mange minner.
    Enig med deg at det er noe vakkert her, og takk for påminnelsen.


  1. 1 Reiselektyre « ziarah sier: Tilbakesporingmars 5, 2011, kl. 11:22 pm

Legg igjen en kommentar

bloglovin

Klikk her for å abonnere på bloggen per mail.

RSS The Long Good Read

  • En feil oppstod, og strømmen er antagelig nede. Prøv igjen senere.

RSS Forlagsliv (Cappelen Damm)

  • En feil oppstod, og strømmen er antagelig nede. Prøv igjen senere.

RSS Knirk

  • En feil oppstod, og strømmen er antagelig nede. Prøv igjen senere.

RSS Liv-Ingers blogg

  • En feil oppstod, og strømmen er antagelig nede. Prøv igjen senere.

RSS Mamma og mer

  • En feil oppstod, og strømmen er antagelig nede. Prøv igjen senere.

RSS Strikte Observanz

  • En feil oppstod, og strømmen er antagelig nede. Prøv igjen senere.

RSS Stjernetyven

  • En feil oppstod, og strømmen er antagelig nede. Prøv igjen senere.

