Dette er for de mistilpassede

Den kommentaren på denne bloggen jeg kanskje aller mest har satt pris på, var den første kranglekommentaren jeg fikk. Riktignok argumentert geriljaaktig med vissvass som hovedingrediens, men at noen tok bloggen min alvorlig nok til å krangle, syntes jeg var fryktelig stas.

Den videre gangen av dette innlegget burde egentlig være noe slikt som:

…og nå som jeg har debattert så mye og fått så mange kranglekommentarer…

Men det ville jo være løgn og bedrag. Jeg synes fortsatt det er morsomt å blogge, men hvis jeg ønsker å debattere må jeg andre steder. Jeg får sjelden høre at jeg har lest bøker feil og hvorfor, og det er ikke nødvendigvis fordi alle som leser innleggene mine er enige.

Men trolig på blogger generelt, og her: på bokblogger spesielt, er det altså nesten bare de enige som kommenterer.

Jeg har tenkt at det kan ha noe med hvordan innleggene mine er lagt opp. Jeg avslutter sjelden med spørsmål eller oppfordring til å kommentere, og det kan kanskje virke lukket?

Men etter å ha snoket litt rundt på andre bokblogger får jeg en mistanke av at det tildels kan vær en en bokblogg-miljøskade. Man krangler liksom ikke på bokblogger, er man lettere vovet kan man si at man ikke er enig i at den boken var veldig bra/dårlig. Men det er – så langt jeg har sett – det man strekker det til.

På denne måten:

Oj, da hadde vi to ulike oppfatninger!:-)

Ikke på denne måten:

Jeg fatter ikke hvordan du kan få deg til å like denne boken. Jeg begynner faktisk alvorlig å tvile på din dømmekraft.

I min bok (og på min blogg) ville jeg faktisk foretrukket den sistnevnte. Her må jeg nemlig forsvare mine standpunkter. Og er ikke det halve moroa? Bøker leser jeg nå uansett, tenke over ting gjør jeg også. Blogg eller ikke. Når jeg insisterer på at fremmede skal lese det, er det blant annet fordi jeg er interessert i å høre hva andre synes. Har jeg en svak argumentasjon? Leste du det på en helt annen måte? (Eller for all del, jeg er bare et menneske: Helt enig!)

Jeg har ikke fått hørt radioopptaket ennå, men jeg vet at Bloggeren Knirk var sammen med andre bloggere på radioen for noen uker siden og snakket om bokblogging. Utfra dette kommentarfeltet ser jeg at et av temaene der var nettopp at litteraturbloggere er snille mot hverandre. Og det er etter min mening en veldig korrekt observasjon.

I begynnelsen av min bloggkarriere for et halvt år siden, var jeg fortsatt ung og naiv. Jeg la igjen kommentarer på forskjellige blogger hvor jeg motargumenterte det jeg følte burde motargumenteres. (På en nokså høflig måte altså). Disse kommentarene forble for det meste ubesvarte, eller de ble ikke publisert.

Jeg kommer stadig over ting på bokblogger jeg gjerne ville debattert.  Men det har jeg mer eller mindre sluttet med nå.

Dag Solstad på Bokbadet (1997) setter en effektiv strek over den gode samtalen.

Om jeg ønsker å debattere litteratur går jeg til andre steder.

Det snakkes mye om litteratur på bokblogger. Man kan få mange tips, og av spesielt gode blogginnlegg kan man få interessante tanker.

Men for skurr og krangling og debatter har jeg ennå ikke funnet noe bloggfristed. For alt jeg vet finnes det et litteraturbloggmiljø skjult for meg hvor slike debatter forekommer. Hvis det stemmer, så send meg gjerne adressen.

I en kommentarveksling jeg hadde med bloggeren bak Julies bokbabbel skrev jeg at jeg så på litteratur som en dypt personlig ting. Det er ikke likegyldig for meg hvordan man leser eller hva man sier om litteratur, eller hvordan man gjør det.

Jeg kan både la meg provosere og sjokkere når jeg leser andres tanker om litteratur, selv om jeg sjelden argumenterer lengre på bokblogger. Ofte er jeg ikke engang i debattmodus, men jeg skulle likt å vite hva tanken bak var. Men jeg har forstått det som om det er omtrent like tabu å stille spørsmål ved en lesning på en bokblogg, som det er å insistere på å niprate om den globale fattigdommen første gangen du møter de velstående kommende svigerforeldrene dine på golfbanen?

Jeg har for eksempel sett at en rekke bloggere får tilsendt gratis bøker fra forlag mot at de skriver om disse bøkene. Jeg har selv fått forespørsel om dette. Jeg kunne vært interessert i en debatt rundt dette. Hva er argumentene for og imot det å være gratis reklame? Om ikke annet hadde jeg likt (for min nysgjerrighets skyld) å høre refleksjonene rundt. Har det vært noen refleksjoner rundt dette overhodet?

Når jeg leser politiske anmeldelser som fordømmer at en bok er politisk, kunne det vært en interessant samtale videre. Er grepet bevisst eller ubevisst?

Når noen elsker bøker jeg ikke kan fordra, eller leser en karakter diametralt motsatt det jeg selv gjør. Hvorfor skriver man om det man gjør? Hvorfor i denne formen? Hva får man ut av det?

Det er nok å debattere, diskutere og grave i, og jeg skulle ønske vi gjorde det.

Det er selvsagt stor forskjell på hvorfor og hvordan man blogger. Det forstår jeg. Så dette innlegget er egentlig ikke ment så mye som klaging, men mer som en invitasjon til alle mistilpassede kranglefanter der ute.

Til deg som synes krim er en åndssvak genre, og føler for å fortelle meg dette etter at jeg har skrevet et innlegg om hvor mye jeg elsker krim. Eller som synes innleggene mine er for lange. For all del til deg som synes jeg skriver fantastisk. Men også til alle andre.

Den gode samtalen har jeg med hundene mine. Vi ligger i en haug og er enige om absolutt alt. Så hvis noen skulle være uenige med meg når det gjelder det jeg skriver her, er det helt greit. Slå dere løs.

17 Responses to “Dette er for de mistilpassede”


  1. 1 Sesselja desember 5, 2010, kl. 5:42 pm

    Interessant tanke, dette med debatt på blogger. For egen del tror jeg at debatten/krangelen uteblir fordi jeg sjelden besøker blogginnlegg mange ganger. Jeg legger igjen en kommentar og tenker sjelden på å titte innom igjen for å se om noen har svart på/hatt tanker rundt kommentaren min. Et av unntakene er faktisk bloggen din, hvor jeg gjerne titter innom for å lese kommentarfeltet på blogginnlegg jeg allerede har tittet på. Men det blir ikke så voldsomt mye krangling fra meg heller, siden jeg liker innleggene dine (kanskje med unntak av dette «jeg elsker krim»-preiket ditt. Krim ER gørr kjedelig, så det så).

    • 2 Norunn desember 5, 2010, kl. 6:41 pm

      Bare på grunnlag av siste setning var jeg en millimeter fra å slette kommentaren din, fnis. En genredebatt hadde ikke vært så dumt kom jeg på.

      Akkurat den geriljakommenteringen du nevner (stikke innom, legge igjen kommentar, ikke komme tilbake) er selvsagt et problem for videre debatt med vedkommende som skrev den i utgangspunktet. Men hvis en kommentar kommer og blir besvart, kan det jo skape grunn for videre argumentering fra andre.

      Det kan virke som om det er bloggsfæren generelt som er problemet, ikke bare bokblogger altså. Kanskje man ser på en blogg som et såpass privat rom at å motargumentere blir som å høylydt kritisere vertens vinvalg?

      I virkeligheten er jo ikke en blogg privat mener jeg. En dagbok er privat, det er en grunn til at jeg ikke legger den på nett.

  2. 3 Ingalill desember 5, 2010, kl. 6:04 pm

    Jeg liker godt å krangle, men siden det er store rom i litteratur hvor ulike lesninger passe det sjelden å komme stampende med en:
    DETTE ER HELT FEIL, for det er jo aldri helt feil, uansett hvor uenige man er. Ulikheter noteres og aksepteres – og de som enige kommenterer – akkurat som du sier :-)

    – vil du krangle er det bare å komme til meg

  3. 4 Ingalill desember 5, 2010, kl. 6:05 pm

    Ser at kommentaren over er helt uleselig.
    Det jeg mente å si var:

    – siden det er store rom i litteraturen for ulike lesninger, passer det sjelden å komme stampende ….

    • 5 Norunn desember 5, 2010, kl. 6:50 pm

      Synes ikke det var en uleselig kommentar, jeg forstod godt hva du mente. Samtidig mener jeg at man kan påstå at lesninger er feil. I bøker med åpen slutt må det være lov å være overbevist om at den riktige lesningen er at den personen dør, eller at det er hun som er svikeren og ikke han, etc. Og når det kommer til hva som er god litteratur og ikke, kan man fint argumentere for at man selv har bedre smak. Ofte blir man kanskje ikke enige om den biten, men det hadde vært en interessant diskusjon å følge?

      Det passer uansett ikke for alle å komme stampende… (fint uttrykk). Men jeg skulle i hvert fall ønske at det fantes større rom for å komme med spørsmål. Hvordan kan du lese karakteren slik? Finner du ikke den genren veldig grunn? Hvorfor mener du at språket er godt?

  4. 6 Christine desember 5, 2010, kl. 6:26 pm

    Godt observert! Det er ikke godt å si hvorfor ingen er villige til å virkelig trekke hverandres dømmekraft i tvil når man helt sikkert er vilt uenige med hverandre støtt og stadig. Høflighet? Mangel på engasjement? Emotivisme? Mange lever veldig sterkt i troen på at alles meninger er like gode og igrunn ikke kan motsies, nettopp fordi det er den andres mening. For all del, jeg er ikke motstander av å respektere andres meninger, misforstå meg rett. Men hvis alles meninger er like gode, så er vel alles meninger like irrelevante også? Hvis litteratur BARE er et spørsmål om smak og behag, og ingenting mer, så er det jo ingen grunn til å krangle om det.

    Jeg tror litteratur er mer enn smak og behag, og hadde gjerne sett litt mer diskusjon rundt omkring i bloggosfæren!

    …dette var muligens ikke den mest fornuftige kommentaren verden har sett, men noen tilfeldige tanker i det minste.

    • 7 Norunn desember 5, 2010, kl. 6:53 pm

      Og som jeg skrev over så er det ikke tvil i min sjel på at min smak er bedre enn din…

      Det er nok ulike grunner til hvorfor man ikke kommenterer blogginnlegg man er uenige med, men jeg er rimelig sikker på at en av dem er at det er sosialisert inn at det nesten er litt upassende. Og at det ikke vil bli spesielt verdsatt.

  5. 8 kristin desember 5, 2010, kl. 9:29 pm

    Mange bokbloggere er veldig personlige, og da er det litt dårlig gjort og gå ut mot bloggen. Men jeg tror veldig på mer diskusjon, gjerne saklig! På bokmerker.org blir vi veldig glade for sånt. Vi blir i grunnen veldig glad for usaklig også, en av mine absolutte favoritter er dette helt sinnsyke kommentarfeltet.

    Jeg opplever at det har vært en del diskusjon rundt gratis bøker til bokbloggere, men den har kanskje ikke vært gjennomgående i miljøet. Aschehoug fikk f.eks. en del tyn for sin kampanje «Vil du blogge for oss?»

    Jeg vet ikke om du kan gjøre noe med dette, men det er veldig dårlig leselighet når man skriver kommentar her – liten og grå skrift. Klarer du å gjøre noe med det? Merker at jeg blir demotivert av å måtte anstrenge meg så mye…

    • 9 Norunn desember 6, 2010, kl. 5:27 pm

      Det var et flott kommentarfelt som jeg misunner! Og jeg synes egentlig det er mer sinnsykt at det ikke kommer flere kommentarfelt som denne på blogger rundt.

      Det er mulig diskusjonen angående disse bloggerkampanjene rett og slett har gått meg hus forbi. Kan du huske ca. når og hvor du har lest diskusjoner rundt dette på bloggene – eller kan andre det? Hadde vært interessant å se tankegangen bak.

      Ellers skal jeg sjekke om jeg kan gjøre kommentarfeltet mer leselig, men jeg har en stygg mistanke om at det følger med temaet jeg har valgt på bloggen. Og dette temaet synes jeg gjør innleggene såpass leselige at jeg ønsker å beholde det. Forhåpentligvis kan de kommenterende samle sin ilskhet over manglende brukervennlighet og rette det til kritiske kommentarer om temavalg.

  6. 10 Julie desember 6, 2010, kl. 10:06 am

    Jeg tenkte nok du kom til å gjøre et innlegg av dette. Veldig bra. :)

    Jeg er enig (så du finner ingen kranglefant i meg akkurat nå). Som jeg skriver i «om meg» på bloggen min, er jeg veldig glad i at folk kommenterer enten de er enige eller uenige. Men jeg har ytterst få som er uenige. Jeg tror ikke de legger igjen kommentar om de er det. Jeg har fått tilbakemeldinger på faktafeil og sånn som jeg har klart å skrive ned, men utover dette er det stort sett veldig fredelig.

    Når det er sagt vil jeg gjerne at diskusjonen skal forholde seg saklig. Ved å invitere til krangling er det en stor risiko for at diskusjonene tar fryktelig usakelige vendinger. Men på en annen side er det ikke sikkert at det ligger oss fredelige bokbloggere helt naturlig..? Jeg har dog sett opphetede diskusjoner som grenser til usaklig på bokelskere.no. Jeg har visst ikke noe fasitsvar på hvorfor det er lite krangling. :)

    Jeg var selv i en lengre debatt om hvorvidt alle bøker har «livets rett», og hvem som eventuelt har det. Ja, noe sånt i allefall, jeg husker ikke alle detaljer. I den saken var vi faktisk relativt grunnleggende uenig, og det var fryktelig morsomt å diskutere. Så det skulle gjerne vært mer av det.

    Og bare så det er sagt: Jeg kikker alltid innom bloggene der jeg har lagt igjen kommentarer for å se om det er mer å si om saken etter at andre har svart meg. Men jeg vet med meg selv at jeg ikke er så veldig kranglete av natur. Jeg lar meg ikke hisse opp av å være uenig med andre om bøker. Jeg er litt mer sånn «jaja, deg om det. Jeg synes den er dårlig/bra, fordi: ….»

    Kan jo avslutte med å si at jeg ikke klarer å la meg fenge av krim. Den beste måten for meg å komme igjennom en hel bok på, er å høre den på lydbok mens jeg driver med andre ting. Jeg hørte for eksempel på Panserhjerte av Nesbø mens jeg bl.a. bakte bløtkake. Selv om jeg satt igjen med en følelse av at boka var god, hadde jeg aldri verden kommet igjennom den om jeg skulle ha lest den isteden for å ha hørt den. Jeg tror det er noe med oppbyggingen, og at jeg kanskje er litt for god til å skjønne hvem som er slem. Krim er ofte utrolig kjedelig, og det er gjerne en kamp å komme gjennom det. Jeg inviterer deg herved til å være uenig i det jeg sier på min blogg også. ;)

    • 11 Norunn desember 6, 2010, kl. 5:38 pm

      Jeg vet ikke, alle sier at de ønsker saklige debatter, men jeg har en følelse av at hva man definerer som saklig og ikke er litt flytende. Jeg må også innrømme at jeg synes usaklig kan være ganske morsomt iblant.

      Kristin fra bokmerker.org gav oss en link til et kommentarfelt som jeg syntes var morsomt. En av de første kommentarene der gjør narr av innleggeren fordi hun skriver hvor mange bøker hun leser. Svært mange ville kalt det usaklig. Jeg synes det var en artig kommentar, og jeg syntes ikke den var spesielt usaklig.

      Jeg tror det er mye lavere terskel for å krangle/diskutere i et kommentarfelt hvis bloggen ikke regnes som personlig. F.eks hvis det er flere bak bloggen, som på bokmerker.org

      Ser ellers til min store forferdelse at jeg plutselig har fått en rekke lesere som er krimhatere, begynner å merke at det er på sin plass med et lettere fanatisk kriminnlegg.

      • 12 Julie desember 6, 2010, kl. 7:53 pm

        Ja, usaklig kan være morsomt, men det er kanskje ikke så altfor morsomt om folk går til personlig angrep på deg? Personangrep hører ikke hjemme i en saklig debatt, synes jeg. Men jeg tror jeg er mindre kranglete enn det du og et par andre her er, så jeg tror du har rett når du sier det er en flytende grense. ;) Jeg vil helst slippe å måtte forsvare mer enn meningene mine, om du skjønner hva jeg mener.

        Jeg ser i innlegget ditt at du har opplevd at kommentarene dine blir slettet. Det synes jeg er synd. Jeg har bare slettet spam fra bloggen min. Når det gjelder litteratur synes jeg det er greit at folk er uenig, men jeg synes også det er fint at det går an å ha en debatt om hvorfor. Jeg skulle gjerne hatt flere meninger om bøkene jeg skriver om. Det er stort sett bare snille kommentarer å finne på bloggen min. :P

      • 13 Norunn desember 6, 2010, kl. 8:29 pm

        Jeg er ikke veldig kranglete av meg, men jeg synes diskusjon er morsomt. Jeg synes ikke noe om å tråkke på folk, eller å sparke nedover. Jeg synes man skal se an den man diskuterer med. Så jeg mener jo ikke at de mest koselige og intime bloggene nå absolutt bør spammes ned av usaklige kranglefanter. Men jeg kunne ønske en litt bredere debatt, at spørsmål og diskusjon blir fremelsket og verdsatt flere steder? Og da begynner jeg gjerne med min egen blogg.

        I større grad enn at kommentarene mine ikke ble publisert, opplevde jeg vel kanskje at de ikke ble besvart, at det ikke var noen interesse? Elisabeth som har skrevet kommentaren under, skriver på bloggen sin noe om det å ikke ville kaste bort egen tid. Det føles småkjipt at man ikke blir verdsatt nok til å bli besvart når man tross alt har brukt tid på både lesing og skriving. Det kjente jeg litt igjen.

  7. 14 Elisabeth desember 6, 2010, kl. 7:01 pm

    Jeg begynte å skrive en kommentar her, men den ble etterhvert så lang at jeg publiserte den på min egen blogg i steden.

    http://elbakken.blogspot.com/2010/12/kor-e-alle-kranglefanter-hen.html

  8. 16 Elin desember 26, 2010, kl. 11:57 am

    Jeg vet ikke om jeg er enig i manglende krangling på bokblogger. Et av mine tidlige innlegg, hvor jeg slakter Unni Lindells bok Nattsøsteren for jeg fortsatt kommentarer, mange er uenige med meg. Noen har dog vært så ufine og uten innhold, så jeg synes de er irrelevante, og sletter dem. Ellers har jeg mottatt uenige kommentarer rett som det er til andre innlegg… Men kjempeofte er det kanskje ikke, men de har dukket opp rett som det er i løpet av de seks årene jeg har bokblogget. :-)

    • 17 Norunn januar 3, 2011, kl. 1:37 pm

      Veldig sent svar fra meg her! Det er klart at det er krangler og uenigheter også i bokbloggmiljøer. Men – i hvert fall slik jeg oppfatter det – er enigheten og «pratsomheten», sterkere enn viljen til å vise uenighet og diskusjon. Og det er kanskje fordi de fleste ønsker det sånn?

      Jeg leste Lindell-slakten din, og ble nysgjerrig på hva slags kommentarer du har valgt å slette som irrelevante og ufine? Sletter du da fordi det går på deg som person, eller fordi du finner kommentarene lite holdbare rent argumentasjonsmessig?


Legg igjen en kommentar

bloglovin

Klikk her for å abonnere på bloggen per mail.

RSS The Long Good Read

  • En feil oppstod, og strømmen er antagelig nede. Prøv igjen senere.

RSS Forlagsliv (Cappelen Damm)

  • En feil oppstod, og strømmen er antagelig nede. Prøv igjen senere.

RSS Knirk

  • En feil oppstod, og strømmen er antagelig nede. Prøv igjen senere.

RSS Liv-Ingers blogg

  • En feil oppstod, og strømmen er antagelig nede. Prøv igjen senere.

RSS Mamma og mer

  • En feil oppstod, og strømmen er antagelig nede. Prøv igjen senere.

RSS Strikte Observanz

  • En feil oppstod, og strømmen er antagelig nede. Prøv igjen senere.

RSS Stjernetyven

  • En feil oppstod, og strømmen er antagelig nede. Prøv igjen senere.

