Såpeopera med finesser – Elizabeth George

Elizabeth George – krimmens svar på såpeopera med finesser. Jeg får ofte raptuser med Elizabeth George. Jeg forbinder henne med nattevåk, sykdom og ferier.

Forrige + forrige gang en av hundene mine hadde løpetid befant jeg meg for eksempel i en ytterst ubekvem situasjon. Natt etter natt liggende klemt inn til en fryser (BBBBRRRRR. *stille* BBBBBRRRRRR. *stille*). Du kan selv forsøke dette i 14 netter på rad, parallellt med å skulle forklare en trassig liten bulldogtispe pedagogisk og tålmodig hvorfor det

1) er uetisk å parre seg med broren sin,

2) det finnes mennesker der ute med mindre forståelse for løpske bulldoghyl og jamring i natten enn meg, og flere av dem vil med statistisk sannsynlighet kunne dele samme leilighetskompleks som oss.

Jeg tror de fleste vil kunne finne trøst i Elizabeth George i en slik situasjon. Hun skriver så dramatisk og stillstående samtidig, akkurat som i en såpeopera. Og fengende, derav tillegget ”med finesser”.

Tv-serien som har spunnet seg ut av litteraturen er ok, men de har gjort én stor feil. Jeg har tidligere skrevet et innlegg om litterære karakterer og estetikk kontra deres karakter og moral. Barbara Havers froskelignende, kvapsete utseende og smakløse klesstil er i dette tilfellet kjennetegnet på hennes hederlige – og til en viss grad – sjarmerende natur.

I motsetning til de mange stygge andungene vi kan finne spredt i populærkulturen blir ikke Havers pen, og det er faktisk en av de tingene mange av oss liker med henne. I tv-serien er Barbara altfor pen. Hun har pene trekk, er slank og selv om stilen er …nedtonet er den ikke sjuskete på samme måte som Havers vulgære t-skjorter og forfalne joggesko i litteraturen.

Mitt forslag er å dynke serie-Havers med eggflekker og la henne komme med upassende, maskuline vitser, gjerne flankert med en ufeminin snøftelatter. Og mens vi er i farten, foreslår jeg også en litt mer edgy Lynley-karakter.

Den godeste Lord Lynley er nemlig langt mindre politisk korrekt i litteraturen enn i serien. I bøkene har han en (kultivert) brå og aggressiv tone under den korrekte og vennlige overflaten, men i serien er han mer politisk korrekt og sympatisk enn det til enhver tid sittende norske barneombud. Det arrogante ved litteratur-Linley er nesten tonet bort.

Det virker som det er en trend at alt glatter seg ut på tv. Jeg synes det er en uting.

5 Responses to “Såpeopera med finesser – Elizabeth George”


  1. 1 Tom Egeland juni 30, 2010, kl. 7:17 pm

    Hei, jeg fikk lyst til å si at jeg synes dette er en skikkelig fin litteraturblogg! Gleder meg til å lese den i fremtiden.
    Beste hilsen Tom

  2. 3 fjord juli 4, 2010, kl. 9:08 pm

    Takk for at du skrev akkurat det jeg tenker om Havers i TV-serien versus Havers sånn som vi elsker henne, i Elisabeth Georges bøker. :)

    Jeg leser ikke så mye krim, men akkurat George er jeg svak for. Har derimot ikke lest de siste, for jeg ble rett og slett skikkelig sur etter at Helen ble drept… Du har sikkert lest de, kan du anbefale de?

  3. 4 norunnseip juli 4, 2010, kl. 9:23 pm

    Noen måtte si det. Jeg er glad jeg ikke er den eneste som savner froske-Barbara.

    Ja, jeg kan anbefale videre bøker. Men jeg er ikke noen uhildet leser. Hvis jeg først henger meg på en forfatter så ligner jeg mer på en en type fotballfan som insisterer på å være fan til hele laget oppløses etter tyve år med tap, korrupsjon og mafiaanklager.

    What came befor he shoot her er en bok hvor vi ser bakgrunnen for dette – og her må jeg innrømme: totalt overraskende drapet. Blir fortsatt helt paff når jeg tenker på det. Jeg ville anbefalt deg å lese den, for om ikke annet en slags avslutning?

    Careless in red var så vidt jeg husker det fullstendig lesbar. Men jeg mener at jeg savnet den klassiske venne/etterforskningssituasjonen, og at jeg noen ganger lurte på hvor gjennomtenkt det var å avbryte den så drastisk. Det er kanskje ikke den jeg ville tatt frem for en som aldri har lest Elizabeth George. Men personlig kommer jeg ikke til å slutte å lese bøkene hennes nå. Men det skal som sagt litt til:-) Jeg er spent på hvordan det går videre, hvordan hun skal få en greie på dette som fungerer.

    • 5 fjord juli 5, 2010, kl. 11:19 am

      Takk for svar! :)

      Jeg har jo lest alle de tidligere bøkene (jeg kjenner meg igjen i fotballfan-metaforen, gitt…), så det er kanskje på tide at jeg tilgir George at hun drepte Helen og lese de to nyeste også! Men er som deg spent på hvordan dette skal fungere.


Legg igjen en kommentar

bloglovin

Klikk her for å abonnere på bloggen per mail.

RSS The Long Good Read

  • En feil oppstod, og strømmen er antagelig nede. Prøv igjen senere.

RSS Forlagsliv (Cappelen Damm)

  • En feil oppstod, og strømmen er antagelig nede. Prøv igjen senere.

RSS Knirk

  • En feil oppstod, og strømmen er antagelig nede. Prøv igjen senere.

RSS Liv-Ingers blogg

  • En feil oppstod, og strømmen er antagelig nede. Prøv igjen senere.

RSS Mamma og mer

  • En feil oppstod, og strømmen er antagelig nede. Prøv igjen senere.

RSS Strikte Observanz

  • En feil oppstod, og strømmen er antagelig nede. Prøv igjen senere.

RSS Stjernetyven

  • En feil oppstod, og strømmen er antagelig nede. Prøv igjen senere.

